نیرو های آمریکا، انگلیس و فرانسه وارد لیبی شدند
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

گزارش ویژه:
۰۶ اسفند ۱۳۸۹

soldat_usیک منبع آگاه اطلاعاتی وابسته به منابع اسرائیلی گزارش داد؛ دیروز پنجشنبه صدها تن از مستشاران نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه وارد سیرناییک، در بخش آزاد شده شرق لیبی شدند. این برای نخستین بار است که آمریکا و اروپا هماهنگ در یک بحران انقلابی به نفع مردم دست به عملیات نظامی می زنند. این منبع اطلاعاتی گفت؛ مستشاران  نیرو های متفق اروپا و آمریکا به همراه ماًمورین اطلاعاتی، با قایق های تندرو جنگی، مجهز به موشک انداز در سواحل بندر بن غازی و توبروگ پیاد شدند.

این نیروها برای سازماندهی، آموزش و مسلح کردن نیروهای شبه نظامی لیبی، در برابر نیرو های وفادار و مزدوران خارجی سرهنگ قذافی وارد عمل شده اند. قرار است که انقلابیون لیبی با یاری مستشاران آمریکایی واروپایی بسوی طرابلس حرکت کرده و پایتخت لیبی را ازچنگال معمر قذافی و مزدورانش در آورند. هدف دیگر این نیروی متفق، یاری رساندن به کمیته های انقلابی مردم لیبی در برقراری نظم  ،امنیت و تقسیم کمک های خوراکی و دارویی به قربانیان برخورد های خشونت آمیز چند روز گذشته در لیبی می باشد. پیش بینی شده که نیرو هایی از ارتش مصر نیز تا چند روز آینده به این نیرو بپیوندند.

خبرگزاری فرانسه امروز آدینه 25 فوریه گزارش کرد، ، نیرو های سرهنگ قذافی بر روی مردم آتش گشودند و شماری از آنان را کشتند. پیکر های شمار بسیاری از تظاهر کنندگان علیه قذافی، در " خیابان سوق الجمعه " به چشم می خورد. شاهدان گفته اند؛ مزدوران قذافی در محله های "  بن آشور"  و " فاشلوم "  در شرق پایتخت و محله "  قوت اشائل" در غرب پایتخت لیبی بر روی هر جنبنده ای شلیک می کنند. مزدوران سرهنگ قذافی، به نماز گزاران جمعه که از نماز باز می گشتند شلیک کردند و شماری از آنان را کشتند.

نیرو های پلیس و شبه نظامیان مسلح  "چماقدران  و لباس شخصی " های مزدور قذافی، مساجد پایتخت را محاصره کردند. امامان جمعه در خطبه های نماز جمعه خود، خواهان پایان گرفتن تظاهرات و شورش مردم و بازگشت به آرامش شده اند. برخی از نماز گزاران گفته اند؛ خطبه های نماز جمعه از سوی رژیم قذافی به امامان جمعه تحمیل شده است.

یکی از انقلابیون لیبی در شهر البعیدا ،در شرق این کشور گفت؛ قذافی نه هزار نیروی مسلح به همراه تانک و هواپیما در طرابلس پایتخت این کشور برای برخورد با مردم آماده کرده است.

تلویزیون دولتی لیبی برای آرام کردن مردم اعلام کرد؛ به هر خانواده مبلغ چهارصد دلار پرداخت خواهد شد و به صد و پنجاه در صد به حقوق کارمندان افزوده خواهد شد.

کارشناسان اطلاعاتی می گویند؛ این اقدام بی سابقه آمریکا و متحدان اروپایی اش در پشتیبانی از جنبش مردم لیبی، می تواند به منزله اخطاری به رژیم اسلامی ایران و شخص آیت الله خامنه ای در برخورد خشونت آمیز با مخالفین رژیم ایران باشد، شب گذشته وزیر اطلاعات و امنیت حکومت اسلامی، در یک نمایش تلویزیونی کوشید که ایرانیان مخالف رژیم را بترساند و آنان را از شرکت در تظاهراتی که در سه شنبه ها ی آینده تا نوروز پیش بینی شده است باز دارد ،ولی با این اقدام بی سابقه آمریکا و اروپا در لیبی، رژیم ایران باید جداً نگران آینده خود باشد.


February 27th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی